Skip to content

לידתו, התעוררותו וכניסתו אל הנירוואנה הגדולה של הבודהה, (רשומה לכבוד הוֶסָק שהיה)

יולי 17, 2015

שאקיהמוני בודהה שוב לצערי כתבתי באיחור, אבל כמו שאומרים, ׳מוטב מאוחר מאשר לעולם לא,׳ ואני כמובן מסכים עם כך. אז הנה כתבתי פעם שנייה על חשיבותו של חג הווסק לבודהיסטים ברחבי העולם.

השנה, ביום ה- 2 לחודש יוני שנת 2015 בלוח השנה הגריגוראני, יום של ליל ירח מלא של חודש הוֶסַק בלוח השנה הבודהיסטי, חגגנו אני וחבריי הבודהיסטים בישראל (אלה שלא מעמידים פנים ש*אינם נצמדים לתוויות ומילים* ומבינים שבהיבט היחסי של המציאות יש חשיבות לתוויות ומילים ואינם מתביישים להתחייב למשמעויותיהן המתבקשות) את יום לידתו, התעוררותו וכניסתו אל הנירוואנה הגדולה של הבודהה. מהי משמעות החג עבורנו?

ביום זה נולד והופיע בעולם מי שפתח את השערים אל הלא-נולד, האלמוות, מי שהורה את הדרך לשחרור מוחלט מן הסבל ולהשגת אושר בר-קיימא ונצחי, אל התעוררות והבודהיות. הסַמיַקסַמבּוּדהָה, ׳הוא שהשיג בכוחות עצמו את ההתעוררות המושלמת והמוחלטת׳, הטַטהָאגַטָה, ׳הוא שכך בא׳ (או ש- ׳כך הלך׳), או בקיצור שַׁקיָהמוּנִי-בּוּדהָה, הבודהה ההיסטורי של תקופתנו.

נסיבות לידתו הן פלאיות וניסיות. מסופר שכעשרה חודשים לפני לידתו ירד מן השמיים כפיל צחור בעל שישה חטים ונכנס אל בטן של אמו. שכשנולד שוכני השמיים ערכו חגיגה גדולה, המטירו עליו שני זרמי מים זכים, האחד של מים חמים והשני של מים קרים, ופרחים. הוא קרן אור זהוב שהאיר את כל פינות היקום, וצעד שבעה צעדים. מתחת לכל צעד ביצבץ מיד פרח לוטוס ומייד לאחר שסיים לצעוד הכריז: ״נולדתי כדי להשיג את הידע העילאי למען רווחתו של העולם.״

כאן אני רוצה לעצור לכמה רגעים ארוכים, כי אני יודע שכבר עכשיו יש את אלה שירימו גבה ויתהו על מה ולמה אני מספר את סיפורו של הבודהה באופן הזה. ״מדוע לעזאזל,״ ישאל מי שישאל, הבודהיזם נהיה דומה כל כך לדתות ומסורות רוחניות אחרות עם הממבו-ג׳מבו שלהם, המיסטיקה ההוזה וסיפורי באבא-סאלי למיניהם? ובכן קוראים וקוראות יקרות ויקרים, בסבלנות ובאריכות מה אסביר את העניין: הבודהה-דהרמה, התורה שלימד הבודהה, בחלקים היא שונה לחלוטין מדתות ומסורות רוחניות אחרות, ובחלקים אחרים היא דומה להן עד מאוד. בהיותן של כל הדתות והמסורות הרוחניות תופעה המתקיימת וחיה בין אנשים (ללא קשר למקורן המטאפיזי- מיסטי האפשרי), ובהיותם של אנשים גם דומים מאוד זה לזה גם כקבוצות אתניות-תרבותיות-דתיות, ולא רק שונים זה מיזה כקבוצות אתניות-תרבותיות-דתיות, תופעות של מטאפיזיות ומיסטיקה קיימות גם בדהרמה שלימד הבודהה. הרצון והמשאלה של חלק מחסידי הראציונליזם הקשיח שהבודהיזם יהיה שונה ואחר בעניין זה היא פשוט לא מציאותית :-).

אי לכך, במיוחד במערב, הבודהיזם עבר, ועדיין עובר, תהליכים של חילון אגרסיבי. לא רק האלמנטים המיתיים השזורים בו שתי וערב נחתכים ונעקרים ממנו בגסות, אלא יחד עימם נחתכות ונעקרות בגסות גם דוקטרינות שמהותיות ללימוד תורתו של הבודהה כמו קרמה ולידה מחדש, בטענה המגוחכת שמעולם גם לא הוּכחה, שאלה הם *אלמנטים זרים*, הינדיים או אחרים, של בני התרבות ה*נחותה* להם הטיף הבודהה.

בנוסף, וזוהי ההתנסות שלי במהלך שנותיי כתלמיד של הדהרמה, לא פעם חוויתי או נתקלתי באירועים הקשורים ישירות לתרגול ולימוד הדהרמה שאפשר להתייחס אליהם כ*מיסטיים* או *מטאפיזיים*, מה שעורר בי את ההבנות שלהשליך באופן מיידי א-פריורי את כל מה שאינו תואם את הראציונל שלי יהיה מעשה של טעות; שעמדה עדיפה בהרבה לנקוט בה, תהיה זו של פתיחות וקבלת האפשרות שישנם אירועים והתרחשויות בחיים שהינם מחוץ לגבולותיו הצרים של הראציונל האנושי, ושישנם עוד אמצעים לדעת את המציאות שאינם רק השכל. לכן כשאני באופן אישי קורא את דרשותיו של הבודהה ושל המורים הבודהיסטיים, אינני ממיין ומקטלג את תיאוריהם המיסטיים-מטאפיזיים כ*אמת* או *שקר*, אלא מתייחס לתיאורים אלה כפי שהם מבלי לשפוט אותם. זאת ועוד: גיליתי שהאירועים וההתרחשויות המיסטיות השזורים בדהרמה שלימדו הבודהה וצאצאיו הרוחניים, בחלקם לפחות, הינם גם דימויים המקפלים בתוכם משמעויות עמוקות ורבדים נסתרים של לימוד; כך, ברגע שנפטרים מהם, כבאימרה המפורסמת, ׳התינוק נזרק עם המים׳.

איזה מן בודהיזם מלמדים אותנו מורי הבודהיזם המודרניים, במיוחד המערביים, חסידיו של הראציונליזם הקשיח? בודהיזם שהוא סוג של פסיכותרפיה אגוצנטרית-נרקיסיסטית שנועדה בעיקר להקל ולהפיג את מצוקותיו של האני, עצמי ושלי; בודהיזם שנפרט לפרוטות של מתודות פסיכולוגיות ופסיכואנליטיות שמיועדות לנסות ולפתור את הנוורוזות המרובות שלנו באופן פרטני ופסיכולוגי בלבד. אמנם הבודהה אכן הציע גם פתרונות פסיכולוגיים למצוקותינו, אבל הן רק חלק קטן מכל מה שלימד. מה שלימד הבודהה באמת ובתמים, היא את הדרך אל הטרנסנדנציה המוחלטת, שהיא הרבה מעבר ומעל לבעיותיו של האני, עצמי ושלי. אפשר לטעון שגם השאיפה להשגתה של הטרנסנדנציה היא אגוצנטרית-נרקיסיסטית, אבל לא כך הוא, וזאת פשוט משום שלא משנה כמה אדם ינסה ליישם וללמוד את התורה שהורה הבודהה, כל עוד מניעיו יישארו אנוכיים, כל עוד לא ישתחרר מגבולותיו של האני שלו, פשוט לא יוכל להשיג את השחרור, ההתעוררות, ובייחוד לא את הבודהיות, שהמניע לה הוא כל כולו חייב להיות אלטרואיזם טהור. זהו סוג של פרדוקס לכאורה, אבל כך הדהרמה פועלת.

בכל אופן, כעובדה, דרשותיו של הבודהה מלאות באירועים מיסטיים ומטאפיזיים שונים: מהפגנות של תע׳׳ח (תפישה על-חושית) ושל כוחות-על כגון תעופה באוויר, היעלמות במקום אחד ובו בזמן הופעה במקום אחר, הקרנה של ׳גוף עשוי תודעה׳ (הקרנה אסטרלית?) וכו׳, ועד לפגישות עם ישויות עילאיות, רוחות, שדים, ומסעות לעולמות אחרים שמחוץ למימד הקיום האנושי. אפילו שיעור מהותי כמו זה של הג׳האנות, מצבי התודעה המדיטטיביים גבוהים, מתייחס למימדי קיום המקבילים לכל אחת מהן, השונים ממימד הקיום האנושי. הניסיון לקלף את הדהרמה שלימד הבודהה מכל אלה הוא פשוט ניסיון מוליך שולל של אותם ראציונליסטים קשיחים להפוך את הדהרמה שלמשהו שהיא אינה, וגרוע מכך, אף מעקר אותה מכל כוח טרנספורמטיבי אמיתי.

*     *
*

עכשיו לאחר הדיטור (detour) המעט ארוך הזה, אני חוזר אל נושאה העיקרי של רשומה זו: אם כן, חשיבותו הראשונה של חג הווסק היא בציון לידתו של הבודהה בעולם. שאילולא הבודהה היה נולד, גם הדהרמה לא הייתה מופיעה, וכך הדרך לשחרור, להתעוררות ולבודהיות הייתה נשארת סגורה עוד עידנים רבים. החשיבות השניה היא התעוררותו של הבודהה עצמו, שכתוצאה ממנה למעשה, התהוותה הדהרמה. כך אומר הנזיר תהאניסרו המכובד בספרו המצויין כנפיים אל ההתעוררות (Wings to Awakening): ״כשדנים בשיעוריו של הבודהה, המקום הטוב ביותר להתחיל בו הוא מהתעוררותו. כך אפשר לדעת מהיכן שיעורים אלו נובעים, ולאן הם מכוונים.״ ובכן, מהי אותה התעוררות? אל מה התעורר הבודהה? במקום לשער השערות הבה ונקרא את דבריו שלו, כפי שהם מופיעים בסוטרה שנקראת הדרשה הארוכה לסַצַ׳ָקה:

״כשתודעתי הייתה כך ממוקדת, מטוהרת, בהירה, ללא פגם, חופשיה מכל זיהום, גמישה, מחושלת, איתנה ושלווה, כיוונתי אותה אל הידיעה וההזכרות של חיי הקודמים. זכרתי את אינספור חיי הקודמים, כלומר תקופת חיים אחת… שתיים…חמש, עשר… חמישים, מאה, אלף, מאה-אלף, תקופות רבות, עידנים רבים בהם היקום התכווץ, עידנים רבים בהם היקום התרחב, עידנים רבים בהם היקום התכווץ והתרחב: ׳שם שמי היה כך וכך, השתייכתי לשבט כזה, כך היה המראה שלי. כזה היה האוכל שלי, כאלה היו חוויותיי של עונג וכאב, כך הגיעו חיי לסיומם. כשחלפתי ממצב זה, הופעתי במקום אחר. גם שם שמי היה כך, השתייכתי לשבט כזה, המראה שלי היה כך. כזה היה האוכל שלי, כאלה היו חוויותיי של עונג וכאב, וכך הגיעו חיי לסיומם. כשחלפתי ממצב זה, הופעתי כאן.׳ כך זכרתי את אינספור חיי הקודמים, את צורותיהם ואת פרטיהם.

“זו הייתה הידיעה הראשונה שהשגתי באשמורת הראשונה של הלילה. הבערות הושמדה, הידיעה הופיעה. החשיכה נהרסה והאור הפציע – כפי שקורה למי שהוא בעל תשומת-לב ומודעות, נלהב ונחוש. אולם התחושה הנעימה שהופיעה בצורה זו לא פלשה אל תודעתי או נשארה.

״כשתודעתי הייתה כך ממוקדת, מטוהרת, בהירה, ללא פגם, חופשיה מכל זיהום, גמישה, מחושלת, איתנה ושלווה, כיוונתי אותה אל ידיעת חלופיותם מן העולם של היצורים החיים והופעתם מחדש. ראיתי, באמצעות העין האלוהית, טהורה ועולה מונים רבים על זו האנושית – את היצורים החיים חולפים מן העולם ומופיעים שוב, והבחנתי איך הם מצויים במצבים נחותים או גבוהים, יפים או מכוערים, ברי-מזל או חסרי-מזל, בהתאם לתוצאות מעשיהם: ׳יצורים אלה, שהיו בעלי התנהגות רעה בגוף, בדיבור ובמחשבה, שגידפו את האצילים, שהחזיקו בהשקפות שגויות ושפעלו תחת השפעתן, עם התפרקותו של גופם, לאחר מותם, הופיעו במישור קיום של מחסור, במקום רע, בממלכות הנמוכות, בגהינום. אולם אותם יצורים שהיו בעלי התנהגות טובה בגוף, בדיבור ובמחשבה, אשר לא גידפו את האצילים, שהחזיקו בהשקפות נכונות ושמעשיהם נבעו מהן, עם התפרקותו של גופם, לאחר מותם, הופיעו במקומות טובים, בעולם השמיימי.׳ כך, באמצעות העין האלוהית, טהורה ועולה מונים רבים על זו האנושית – ראיתי את היצורים החיים חולפים מן העולם ומופיעים שוב, והבחנתי איך שהם במצבים נחותים או גבוהים, יפים או מכוערים, ברי-מזל או חסרי-מזל, בהתאם לתוצאות מעשיהם.

“זו הייתה הידיעה השנייה שהשגתי באשמורת השנייה של הלילה. הבערות הושמדה, הידיעה הופיעה. החשיכה נהרסה והאור הפציע – כפי שקורה למי שהוא בעל תשומת-לב ומודעות, נלהב ונחוש. אולם התחושה הנעימה שהופיעה בצורה זו לא פלשה אל תודעתי או נשארה.

״כשתודעתי הייתה כך ממוקדת, מטוהרת, בהירה, ללא פגם, חופשיה מכל זיהום, גמישה, מחושלת, איתנה ושלווה, כיוונתי אותה אל ידיעת קיצם של כל הזיהומים המנטליים. הבחנתי, באופן שבו הוא מופיע, ש- ׳זהו הסבל… זהו מקורו של הסבל… זהו קיצו של הסבל… זוהי הדרך המובילה אל סיומו של הסבל… אלה הם הזיהומים… זהו מקורם של הזיהומים… זהו קיצם של הזיהומים… זוהי הדרך המובילה לסיומם של הזיהומים.׳ לבי, כך יודע, כך רואה, השתחרר מן הזיהום של החושניות, השתחרר מן הזיהום של ההתהוות, השתחרר מן הזיהום של הבערות. עם השחרור, הייתה הידיעה – ׳שוחרר.׳ ראיתי ש- ׳לידות הגיעו לסיומן, החיים הקדושים הוגשמו, המשימה נשלמה. דבר כבר לא נותר עוד בשביל העולם הזה.׳

“זו הייתה הידיעה השלישית שהשגתי באשמורת השלישית של הלילה. הבערות הושמדה, הידיעה הופיעה. החשיכה נהרסה והאור הפציע – כפי שקורה למי שהוא בעל תשומת-לב ומודעות, נלהב ונחוש. אולם התחושה הנעימה שהופיעה בצורה זו לא פלשה אל תודעתי או נשארה.״

האירוע השלישי שלכבודו ניחוג הווסק, הוא כניסתו של הבודהה אל הנירוואנה הגדולה לאחר מות גופו, מתחת לשני עצי סאלה שבקוסינרה, או קושינגר של ימינו. דרשה ארוכה (הארוכה ביותר בקאנון הפאלי, ואחת היפות ביותר בין אלה שאני מכיר) בשם מַהָא-פַּרִינִיבָּאנָה, מתארת את ימיו האחרונים של הבודהה. זמן קצר לפני מותו הוא קיבל את הנווד סוּבּהַדָּה אל מסדר הנזירים, התלמיד האחרון שהפך לנזיר תחת הדרכתו של הבודהה עצמו, וברגעיו האחרונים מסר את הדרכותיו האחרונות לתלמידיו ולכל מי שנכח סביבו.

גם אירוע זה היה רצוף התרחשויות מיסטיות ומטאפיזיות; מסופר שאלים רבים ורבי עוצמה הגיעו אל מיטת מותו של הבודהה להביט בו פעם אחרונה ולהתאבל עליו. שעצי הסאלה פרחו פריחה מלאה שלא בעונתם, ושהמטירו עליו את עלי הכותרת של פרחיהם. שברגע מותו האדמה רעדה, ורעם גדול התגלגל בשמיים. מאוחר יותר כששמו את גופתו על ערימת עצים, היא לא נדלקה עד שהגיע תלמידו מַהָאקַשׁיָאפָּה לחלוק לו כבוד אחרון. כשהגיע, פרצה האש מעצמה וכילתה את גופתו של הבודהה בלי להשאיר דבר, מלבד עצמותיו שנשארו מכוסות בשתי גלימות.

כזה היה הבודהה, יצור מיוחד ויחיד מבין כל היצורים החיים שבכל העולמות כולם, מורה לאלים ולבני-אדם, הכובש הגיבור הבלתי מנוצח, הוא אשר התעורר לחלוטין, ושהשיג את החירות השלמה והמושלמת.

(התרגומים מאנגלית לעברית הם שלי, ותרגום דבריו של הבודהה מפאלי לאנגלית הוא של הנזיר תהאניסרו המכובד.)

מודעות פרסומת

From → כללי

2 תגובות
  1. בשמחה גדולה! 🙂

    אהבתי

  2. תודה רבה

    🙏

    Liked by 1 person

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

דפי הדהרמה של שלמה שנטידווה

את הבודהיזם שלי, אני אוהב אותנטי (שלמה ש. שפרינגר :-) )

http://kerenarbel.com/

את הבודהיזם שלי, אני אוהב אותנטי (שלמה ש. שפרינגר :-) )

Bendowa.Net

הבלוג הזה מכיל טקסטים המתארים את החוויות והתובנות שלי כמתרגל זן כמו גם תרגומים לטקסטים בודהיסטים שונים תוך התמקדות בטקסטים השייכים למסורת הזן

רשימות מן הארץ הטהורה -sukhavati

ཨོཾ་མ་ཎི་པདྨེ་ཧཱུྃ

%d בלוגרים אהבו את זה: