Skip to content

שני עדכונים ומעט על הדרך בה אני מוסר את הדהרמה – רשומה אישית

נובמבר 2, 2015

העדכון הראשון הוא, למרות שכבר עבר זמן מה מאז עשיתי זאת, ששיניתי מעט את מראהו של הבלוג בכך שהורדתי את הבודהות שהיו מתחת לכותרת. חשתי שלא הצלחתי לעצב אותם באופן כזה שיהיו בהרמוניה עם המראה הכללי של הבלוג. אז בנתיים אני משאיר אותו כפי שהוא כך, בפשטותו שנעימה לעיניי, עד שיחול שינוי כלשהו, או שלא :-). ישנה רשומה שכתבתי על הבודהות הללו וקוראים חדשים שמגיעים לכאן עשויים לתהות על משמעותה (אם יתקלו בה), שכן הבודהות הללו כבר אינם מתנוססים בראש הבלוג. אם כך עכשיו ידועה הסיבה מדוע הם אינם, ואת הרשומה אינני רוצה להסיר כי בפני עצמה, כך אני חושב, היא גם יפה וגם מוסרת מידע מעניין על הבודהות של המהאיאנה והווג׳רהיאנה (הבודהיזם הטיבטי). למי שיתעניין, הנה היא כאן:
אודות הבודהות והבודהיסטוות שבכותרת הבלוג שלי

העדכון השני הוא בנוגע לשיעורי הבודהיזם והמדיטציה במסורת הצ׳אן (הזן הסיני) שאני מעביר מיזה כחודשיים וחצי בביתי בימי שבת בבוקר. עד כה תיעדתי אותם בכתב רק בפייסבוק, כך שאנשים שאינם חברים בפייסבוק אינם יכולים לראות אותם. אולם בקרוב מצב זה ישתנה שכן אעלה אותם גם לכאן, בשינויי עריכה קלים כדי שיתאימו יותר לפורמט של הבלוג. יש לי גם חשבון טויטר בו אודיע על כל שיעור שאעלה לבלוג, אליו אתם מוזמנים להירשם במקרה ויש לכם חשבון טויטר משלכם ואתם מעוניינים: https://twitter.com/SukhavatiDharma
כמו כן אעדכן גם בדפי הפייסבוק שלי שהעליתי לכאן את השיעורים. בזאת סיימתי עם העדכונים.

——————–

עכשיו אני רוצה לדבר על נושא אחר, והוא אודות הדרך בה אני מוסר את הדהרמה לאנשים המאזינים (גם) לדבריי באירועים כמו ״דהרמה אחת שבילים רבים״, או בקבוצות הקטנות של הלימוד והתרגול שאני בעצמי מנחה. שמתי לב שיש אנשים שנרתעים מן הדרך בה אני מציג את הדהרמה. יש את אלה הנרתעים ממה שנדמה להם כ-*הצמדותי* ה-*פנאטית* לדבריו של הבודהה ולשיעוריהם של המורים הבודהיסטים כפי שהם מופיעים בדרשותיהם, יש את אלה שנרתעים מהאופן בו אני מציג את הדהרמה כתוכנית הדרגתית רב-סעיפית, ויש את אלה הנרתעים משני אלה גם יחד, אבל אצל כל אחד ואחת בסדר אחר לפי מה שהם סולדים ממנו יותר, מ*הצמדותי הפנאטית* או מן המתודיקה רב-הסעיפית.

ובכן, לגבי העניין הראשון, שהוא ה*צמדותי הפנאטית* כביכול לדבריהם של הבודהה והמורים הבודהיסטים, אומר כך: אני לא סתם דבק בשיעורים שלהם. האנשים שמאזינים לדבריי רואים ושומעים אותי בנקודת זמן מסוימת במקום מסוים, ופשוט לא מעלים על דעתם שהאיש שנמצא מולם כרגע מתמצת בדבריו שנים ארוכות של תהליכים שונים של תרגול, לימוד והתנסות, של התחבטויות וספקות, של זמנים בהם התרגולים והלימודים שעבר היו אינטנסיביים, וזמנים אחרים בהם חווה האטה גדולה ולפעמים אפילו ריגרסיה. במילים אחרות, אם לאחר כל מה שעברתי בדהרמה אני דבק בה באופן שאני דבק בה, זה לא בגלל שבמהותי אני פנאט דתי עיוור, אלא משום שאימוניי ולימודיי בדהרמה הביאו אותי להיווכחות בתוקפה של אמיתותה על היבטיה ורבדיה השונים, הן רגשית, הן שכלית והן כשאני שוזר אותה במעשה היום-יום. לא אומר שאינני עלול לטעות בפרטים כאלו ואחרים, או שייתכן וכבר טעיתי בהם פה ושם, אבל את מהותה של הדהרמה וידאתי מעל כל צל של ספק, והיא זו שאני מנסה למסור בדבריי. לפעמים בהצלחה, לפעמים בהצלחה מועטה, פעמים אחרות באפס הצלחה.

באשר לעניין השני, הסיבה שבגינה אנשים נרתעים מהמתודיקה בה אני מעביר את הדהרמה כתוכנית מרובת סעיפים, היא כנראה משום שהם חשים שהצגת הדברים באופן הזה הינה *חסרת לב*, וסובלת מעודף שכליות. התגובה שלהם כלפיי דבריי היא רגשית לחלוטין, והם היו רוצים שהתשובות של הדהרמה תהיינה תשובות שהן בעצמן רגשיות, מחממות לב, נעימות, מכילות – וכמו שכה רבים בדהרמה ובניו-אייג׳ של היום – הם רוצים שתשובותיה של הדהרמה תהיינה *מחבקות*. ובכן, אני מבין אתכם, את אלה מכם שכל-כך כמהים לרגשיות המחבקת הזו, ואינני אומר זאת בציניות כלל. חווית החיים הרגילים היומיומיים היא קשה לרובנו; אנחנו נמצאים במצב שבו רובו של היום שלנו הינו למעשה שדה קרב. קרב ביננו לבין אנשים אחרים שעוינים אותנו, ובוודאי שלא רוצים לחבק אותנו. קרב במצבי סלספטיק כמעט דמיוניים בעבודה, משרדי הביורוקרטיה, בנהיגה בכבישים… אנחנו נמצאים במצב בו החיבוק, כל חיבוק שהוא, נראה כל כך דמיוני ולא אפשרי. כמו כן, רוב הפעולות היומיומיות שלנו דורשות תכנון מוקדם המורכב מכל כך הרבה סעיפים ותתי-סעיפים של משימות אותן יש לבצע, וחלל הגולגולת שלנו הומה כקן של דבורים. אחח, כמה אנחנו רוצים לנוח! אחח, מתי כבר ננוח?!…

אז אנחנו מגיעים לאירוע כלשהו בו כל מיני אנשים מדברים על בודהיזם, או לשיעור של איזה אחד שמסיבותיו השמורות עימו, מחליט לעצבן את שומעיו עם תוכנית רב-סעיפית של שיעורים שיש ללמוד, תרגילים שיש לבצע ותובנות שיש לחקור ולרדת אל פשרן. אנחנו שואלים את עצמנו האם גם פה נצטרך לייגע את מוחנו, והיכן הלב החמים אליו אנחנו כמהים כל-כך? ואז אנו מתמלאים בסלידה והתנגדות, ומעלים טרוניות מטרוניות שונות (ציטוטים חופשיים מזכרוני): ׳מה כל הרשימות האלה, לא ככה למדתי בודהיזם אצל המורה הזה או הזאת…׳, ׳הדרך לא ליניארית ולא הדרגתית שאם תעשה ככה אז יקרה ככה,׳ או ׳זו לא הצורה בה אני לומד/ת את הדברים אלא בצורה אינטואיטיבית…׳ או ׳אני לא אוהב/ת את השיטה הזו, הדהרמה היא כולה לב ומה שאתה מלמד בא רק מהמיינד,׳ – וכהנה וכהנה עוד רטינות מסוג זה.

ובכן גבירותיי ורבותיי, יש מידה מסוימת של אמת וצדק בדבריכם; אפשר ללמוד את הדהרמה גם בצורה אחרת מאשר הצגת השיעורים במתודיקה לוגית. כמו כן נכון הדבר שהדהרמה אינה ליניארית באופן שפעמים רבות נדמה שהיא לפי האופן בו היא נמסרת, או כמו שלפעמים היא מתוארת בדרשות הן של הבודהה עצמו והן של המורים שבאו אחריו. יותר מיזה: אולי יפתיע אתכם לדעת שאני עצמי אף-פעם לא למדתי את הדהרמה בצורה מסודרת: שנים לא מעטות למדתי את הדרכות המדיטציה מספרים, ובצד תרגול המדיטציה חטפתי וקראתי כל מה שיכולתי – פילוסופיה בודהיסטית, מטפיזיקה בודהיסטית, מיתוסים, ביוגרפיות של תלמידים חשובים של הבודהה או של מורים בודהיסטים חשובים אחרים בעבר ובהווה, צ׳אן, זן, הארץ-הטהורה, סוטרות מהקאנון הפאלי, סוטרות מהאיאניות, וג׳רהיאנה – לא היה – ועד היום גם אין, שום סדר מתוכנן וקבוע מראש באופן בו אני לומד, ממש עד היום. אף-על-פי-כן, מצאתי את עצמי מאמץ את מתודיקת הלימוד הקלאסית של הדהרמה כפי שהיא מופיעה הן בדרשותיו המוקדמות של הבודהה, הן בחלק מדרשותיו המאוחרות והן אצל המורים הבודהיסטיים האחרים. מדוע? פשוט משום שכך מדויק יותר למסור את הדברים. מדוע 2? משום שכך אפשר למסור את מהות הדברים בתמצות. מדוע 3? כי כך יותר קל לשנן ולזכור את עיקרי השיעורים. מדוע 4? משום שכך אפשר להפוך את השיעורים לנגישים יותר ליישום מעשי, לאימון ולתרגול.

בכל אופן, במקרה ואנשים החליטו שלא ללמוד ולתרגל את הדהרמה באופן נרחב ומעמיק, אזי כל המשך דבריי לא רלוונטי בשבילם. לעומת זאת במקרה וכן החליטו ללמוד ולהתאמן בדהרמה באופן מעמיק, עליהם לדעת שישנן אי-נעימויות וקשיים שונים שיצטרכו להתמודד עימם ולשנס את מותניהם לשם כך. אם בנוסף לכך החליטו גם ללמוד אצל מורה, אזי יצטרכו להתמודד עם האתגרים שהמורה מציב בפניהם, ואחד מן האתגרים הללו הוא לקבל את המתודיקה בה המורה בחר ללמד. אין ספק שעל המורה, אם ברצונו להחדיר אל לבם ושכלם של הלומדים אצלו את שיעוריו, להיות אלסטי ביכולותיו להעביר אותם, אולם יחד עם זאת גם על הלומדים לעשות כמה צעדים החוצה מתחום הנוחות שלהם ולעשות מאמץ כדי ללמוד את שיש למורה ללמד, גם אם המתודיקה בה הוא משתמש אינה מתאימה בדיוק לתפישות עולמם הרגשיות והשכליות.

כמו כן לפעמים, מתוך כוונה מודעת ומושכלת, המורה פועל בניגוד הפוך בהחלט לציפיותיהם של הלומדים אצלו, וגם פה יש שיעור חשוב שיש לתת עליו את הדעת והלב.

לסיום דבריה של רשומה זו, יש לדעת שבאמת, הדהרמה היא גם לב וגם ראש. בהתאם לסוגי השיעורים, המצבים, הזמנים והמקומות, לפעמים הראש הוא זה שיוביל, פעמים אחרות הלב הוא זה יוביל, ופעמים אחרות שניהם יחדיו בעוצמה שווה יובילו. לרצות שהדהרמה תהיה רק לב – זוהי ציפיה לא מציאותית, ולא רק שאינה מציאותית, אלא זו גם ציפיה מוטעית ומזיקה. בסופו של דבר גם לב וגם ראש חייבים להיות נוכחים, כפי שתיארתי קודם לכן, לא רק בדהרמה אלא בכל מה שנעשה בחיינו, והוצאת אחד מהם, גם במסורות הרוחניות השונות באופן כללי ובדהרמה (במקרה וזו המסורת שבחרנו), תגרום לנכות של ממש בלימוד, בהבנה, בהטמעה וביישום השיעורים, במקרה ונרצה באמת ובתמים טרנספורמציה ממשית בחיינו.

😀

From → ראשי

One Comment
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) permalink

    שלמה היקר, כמו בכל התחומים העצלות והרדידות הגיע גם להוראת הדהרמה. כל מיניי גרסאות מדוללות וריקות מתוכן מנסות להתאים את עצמן לתרבות אינסטנט. מזל גדול שאתה ועוד נבחרת מורים מצומצמת מלמדים את הדהרמה באופן מכבד ואוהב. מי שזה לא טוב לו ימצא שלל קיצורי דרך שיחבקו אותו ויעשו לו נעים בגב אבל ללא תוצאות משמעותיות. למרות מגרעות העולם המודרני יש גם כמה יתרונות. אשמח אם תפתח את השיעורים לסקייפ כדי שאני ועוד אנשים שגרים רחוק ממך נוכל ללמוד אצלך.
    באהבה והערכה גדולה.
    תמיר

    אהבתי

להשאיר תגובה

דפי הדהרמה של שלמה שנטידווה

את הבודהיזם שלי, אני אוהב אותנטי (שלמה ש. שפרינגר :-) )

http://kerenarbel.com/

את הבודהיזם שלי, אני אוהב אותנטי (שלמה ש. שפרינגר :-) )

Bendowa.Net

הבלוג הזה מכיל טקסטים המתארים את החוויות והתובנות שלי כמתרגל זן כמו גם תרגומים לטקסטים בודהיסטים שונים תוך התמקדות בטקסטים השייכים למסורת הזן

רשימות מן הארץ הטהורה -sukhavati

ཨོཾ་མ་ཎི་པདྨེ་ཧཱུྃ

