Skip to content

שיעור הצ׳אן של ה-3 באוקטובר 2015 – על יעדה של הדרך כפי שהורו הבודהה ותלמידיו

דצמבר 7, 2015

"חברות וחברים יקרות ויקרים! 🙂

להלן תמצית השיעור ותכניו של השבת האחרונה שהייתה: נושא השיעור היה על היעד אליו מובילה הדרך שהבודהה לימד.

כבר דיברתי לא מעט פעמים על כך בעבר, ולא אלאה מלדבר על כך שוב: הדהרמה שלימד הבודהה מובילה לשחרור והתעוררות. שחרור והתעוררות באיזה אופן? בתמצות, מדובר בשחרור מוחלט מכל הרגשות המחשבות והמצבים המנטליים השליליים על כל רובדיהם, גווניהם וסוגיהם, ע׳׳י הכחדתם המוחלטת מן התודעה, ושחרור מוחלט של התודעה מכל מה שמערפל את תפישתה הבלתי-אמצעית והישירה של המציאות על כל היבטיה ורבדיה. שחרור מעירפולים תפישתיים אלה הוא למעשה מה שאנו מכנים כ״התעוררות״.

בשונה מהרדוקציה הפסיכולוגיסטית האגרסיבית שעוברת הדהרמה במערב, לשחרור וההתעוררות ישנם גם היבטים מטאפיזיים ומיסטיים, עליהם גם דברתי פעמים לא מעטות במאמריי השונים, ומדי פעם גם בשיחותיי. לא אכנס כאן לעובייה של קורה זו, אולם רק אומר שכשאנחנו מדברים על שחרור והתעוררות, אנחנו מדברים על שחרור מוחלט בכל אופן שנוכל להעלות על הדעת, וההתעוררות הינה למעשה מצב של ידיעת-הכל. מכיוון שלתודעה אין יותר מערפלים או מעכבים כלשהם, הערות, היא ערות להכל.

שאלה שנשאלה וזוהי שאלה שמטרידה לא מעט אנשים השומעים או הקוראים את הדברים הללו, נוגעת לחשש הנובע מהכחדתם של הרגשות, המחשבות והמצבים המנטליים השליליים. ״מה, אם לא ארגיש כעס, חמדנות, תשוקה (וכו׳), האם לא אהפוך לקטטוני (או אדיש)?״ שאלה זו נובעת ממקום בו אדם מנסה לדמיין איך נראה הנוף ממדף הסלע הנמוך בו הוא נמצא, כשלמעשה מדובר בנוף הנראה ממדף סלע אחר וגבוה יותר בהרבה. אנסה להסביר: מהות טיפוח, אימון ותרגול התודעה הוא לשנות, להתמיר ולפתח את התודעה כך שממצב בו היא חלשה, מפוזרת, מעורפלת, מוגבלת ולמעשה חווה את החיים כסבל – למצב בו היא חזקה עד למקסימום האפשרי, ממוקדת, ללא גבול – בהירה וצלולה לחלוטין, מה שאנחנו מכנים כ – שחרור והתעוררות. אדם משוחרר וער, אין הוא פועל עוד ממקומות רגשיים ומנטליים של חמדנות, קנאה, תשוקה, תחרותיות וכד׳ באלה הרגשות והמצבים המנטליים. אדם משוחרר וער פועל לגמרי מתוך מצבים מנטליים חיוביים לחלוטין של חוכמה בלתי מוגבלת וחמלה בלתי מוגבלת שאינה נושא פנים לאף יצור ואינה מפלה בין אף יצור למשנהו. מנעד הרגשות המצבים המנטליים והתפישות של האדם המשוחרר הער גבוה לאין שיעור מזה של האדם שאינו משוחרר ואינו ער. כמובן שבין המצב הלא משוחרר והלא ער למצב המשוחרר והער ישנם רמות ביניים של שחרור והתעוררות, אולם כלל איננו יכולים להבין אותם לאשורם מהמקומות בהם אנחנו נמצאים כרגע. דבר זה יהיה דומה לאדם שמתעקש לחשוב שמה שהוא רואה מהשלב הראשון של הסולם עליו הוא נמצא הוא אותו הדבר שרואה אדם שעומד על שלבים עליונים יותר של הסולם או שהגיע אפילו לשלב העליון ביותר שלו.

זו הייתה תמציתו של השיעור שעבר." 🙂 ❤

מודעות פרסומת
להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

דפי הדהרמה של שלמה שנטידווה

את הבודהיזם שלי, אני אוהב אותנטי (שלמה ש. שפרינגר :-) )

http://kerenarbel.com/

את הבודהיזם שלי, אני אוהב אותנטי (שלמה ש. שפרינגר :-) )

Bendowa.Net

הבלוג הזה מכיל טקסטים המתארים את החוויות והתובנות שלי כמתרגל זן כמו גם תרגומים לטקסטים בודהיסטים שונים תוך התמקדות בטקסטים השייכים למסורת הזן

רשימות מן הארץ הטהורה -sukhavati

ཨོཾ་མ་ཎི་པདྨེ་ཧཱུྃ

%d בלוגרים אהבו את זה: