Skip to content

תמצית שיעור הצ׳אן של יום שבת ה-17 באוקטובר 2015, שיעור אודות הקרמה – סיבות, תנאים ותוצאות

ינואר 2, 2016

״חברות וחברים יקרות ויקרים :-),

התחלנו ללמוד לפי מודל ארבעת התנאים ההכרחיים ללימוד ואימון בצ׳אן עפ׳׳י מורה וחכם הצ׳אן המהולל של זמננו שלנו, הענן-הריק. ארבעת התנאים הם: 1. אמון בתקפותה של הקרמה. 2. ההכרח שבשמירה על כללי המוסר והאתיקה. 3. אמון ואמונה איתנים בבודהה ובדהרמה שלימד. 4. בחירת שיטת אימון מדיטטיבית אחת ודבקות בה.

פתחתי את השיעור בתיאור קורות חייו של המורה הענק הזה, אותם אפשר לקרוא בבלוג שלי כאן: https://sukhavatidharma.wordpress.com/2015/08/01/%D7%94%D7%A2%D7%A0%D7%9F-%D7%94%D7%A8%D7%99%D7%A7-%D7%95%D7%90%D7%A0%D7%99/

לאחר מכן המשכתי ואמרתי שאף-על-פי שאנחנו לומדים את הנושא לפי המודל של הענן-הריק. את תוכנם לא אמסור כפי שהוא לימד, שכן הסבריו לאופן פעולתה של הקרמה הינם מסורתיים-מיתיים, ומתאימים אולי, לקהל סיני בודהיסטי מסורתי, אבל אינם מתאימים לאדם מערבי מודרני. יחד עם זאת גם אמרתי שאמסור את השיעור אודות הקרמה בתואם עם הדהרמה. כאן אוסיף שייתכן וגם תיאור זה לא ינעם לחיכם המנטלי והרגשי של בעלי הראציונל המערבי הקשיח, אבל לפחות יישאר בתואם עם הדהרמה מבלי שאנסה בכל כוחי להתחנחן ולהתחבב עליהם רק כדי לסבר את דעתם.

ובכן, עיקרי הדברים הם אלה: בקוסמולוגיה כפי שהבודהה מתאר אין שום התחלה שניתן לדעת עליה לעולם התופעות על כל היבטיו, רבדיו ומימדיו ללא יוצא מן הכלל. בכלל זה אין גם התחלה לתודעות של כל היצורים החיים, הזורמות ברצף של התרחשויות מנטליות וגופניות מזמן ללא התחלה ועד זמן ללא סוף במרחב ובזמן, לובשות צורה ופושטות צורה וחוזר חלילה שוב ושוב ושוב במה שידוע כ – ׳לידות מחדש׳ או בלשון רווחת יותר כ – ׳גלגול נשמות׳. כל אירוע נרשם בתודעה ובתורו מהווה פוטנציאל לאיזושהי פעולה – בין אם בגוף, דיבור או מחשבה. פעולה זו, במקרה ואכן יוצאת מן הכוח אל הפועל – נושאת את תוצאתה התואמת ובו-בזמן הופכת לפוטנציאל של פעולות הדומות באופיין ולתוצאות התואמות להן. כל תהליכי התודעה שאנחנו מכנים ׳רגשות׳ ו-׳מחשבות׳ מהווים פוטנציאלים חיוביים או שליליים לתוצאות חיוביות או שליליות. מה מגדיר רגשות ומחשבות כחיוביים? קודם כל התחושה שאנחנו חשים כשהם מתהווים בנו: חיות, חיוניות, שמחה, אושר, הקלה. מה עוד? אירועים שמקדמים ומטפחים רגשות ומחשבות חיוביים ומצבים חיוביים של חיים כמו בריאות ושלמות גופנית, רווחה מנטלית, רגשית, גופנית וחומרית, ביטחון, שלווה וכד׳ באלה הדברים. ומה מגדיר רגשות ומחשבות שליליים? קודם כל התחושות שמתהוות כשהם עולים בנו – תחושות של רעילות, חמיצות, קדרות, רוע, מרירות וטינה. מה עוד? כשכל אלה מהווים את המניע לפגיעה בשמחתם, אושרם, ביטחונם, בריאותם ורווחתם הנפשית, הרגשית והגופנית של אחרים – נוכל לדעת בוודאות שהם שליליים.

עכשיו ייתכן ויבואו המקטרגים המתוחכמים ויעלו את הטיעון ליחסיותם של טוב ורע מכל מיני היבטים ובתנאים שונים ולכך שפעמים רבות פגיעה באחד היא אושרו של האחר וכאלה מיני הבלים. לגבי הטיעון הראשון אומר שכל עוד אנחנו מתפלספים בשכלנו ומדמיינים מצבים שונים ומשונים, בעיקר משונים, הכול מכול כול יחסי וכל טיעון אפשר שיהיה נכון. פגם ידוע של הלוגיקה הוא שטיעוניה יכולים להיות יפים כדי להסביר כל מצב, גם כאלה שהם מנוגדים לחלוטין האחד למשנהו. אולם כשאנחנו מגיעים לתכל׳ס, לאפשרות של פגיעה ממשית, אשאל את אותם מקטרגים מה יחשבו וירגישו כשמישהו יפגע בגופם, רגשותיהם או באלה היקרים להם? מה יחזיקו טיעוניהם המחוכמים אז? באשר לטיעון השני, אומר שכל תפישה של אושר על חשבון פגיעה בזולת היא מלכתחילה תפישה מעוותת של אושר, ושאף אדם בריא בנפשו או ברגשותיו לא באמת יכול להפיק עונג מגרימת כאב לאחר. כל גרימת כאב לאחר נעשית תמיד מתוך מצוקתו הגדולה של הפוגע עצמו. הגם שאולי פגיעה זו באחר תיצור אצל הפוגע הקלה זמנית מסוג כלשהו, אין אלה שמחה או אושר במובנם האמיתי של המילים הללו. בנוסף לכך אותו פוגע יוצר תהליך של היזון חוזר הפוגע בזמן כזה או אחר בו עצמו, וגם לכך אי-אפשר באמת לקרוא ׳אושר׳ או ׳שמחה׳. עניין אחר שנטרדים בו המקטרגים הוא הדמיון והמידתיות שבהן תוצאה מסוימת חוזרת אל הפועל. מאיזו שהיא סיבה שלא ירדתי לפישרה עד תומה, אנשים רוצים שתהיה להם הזכות המדהימה לפגוע ולהחריב כאוות נפשם מבלי שיצטרכו לשאת בתוצאה ההולמת את מעשיהם הרעים.

בלבול אחר ביחס לקרמה הוא שהקרמה היא כביכול חיצונית לדברים, ולכן יש מי שמנהל אותה כמו שאלוהים בדתות המונותאיסטיות מנהל חשבונות של שכר ועונש עם ברואיו או שהקרמה עצמה היא סוג של אלוהים. ובכן, זוהי טעות גדולה מאוד. טעות גדולה ביותר, אפילו אוסיף. הקרמה היא בפשטות  ה ד ר ך  בה התודעות של כל היצורים החיים פועלות. אם נרוקן את כל עולם התופעות מן התודעות החיות, שום קרמה לא תהיה. כמו כן קרמה  א י נ ה  שכר ועונש, אלא פשוט הבשלה של מה שזרענו: זרענו קיקיון – נאכל פירות רעילים; זרענו מנגו – נאכל פירות מתוקים. לא יכול להיות שנזרע קיקיון ונאכל מנגו. הבעיה המופרכת של ׳צדיק ורע לו ורשע וטוב לו׳ אינה קיימת בדהרמה, וסיפורים כמו אלה של איוב לא יכולים להתקיים עפ׳׳י הדהרמה.

דבר חשוב נוסף: כשלעצמן, התודעות אינן משויכות לשום צורת קיום ספציפית; לכן לא נוכל לומר שאדם נולד כחתול, או שיישות עליונה כלשהי נולדה כחרק וכיו׳׳ב אלה רעיונות. כל תפישה שטוענת שליצורים החיים יש תודעה מהותית משל עצמם, נאמר למשל, שתודעה של אדם היא אנושית במהותה או שתודעה של ג׳וק היא *ג׳וקית* במהותה, היא תפישה זרה לחלוטין לדהרמה שלימד הבודהה. עפ׳׳י הבודהה, כשתודעה נולדת בגוף אנושי היא אנושית, כשהיא נולדת בגוף של חתול היא חתולית, ואין זו תודעה אנושית שנולדה בגוף של חתול וכד׳, אלא היא כל-כולה צורת הקיום הספציפית בה היא נולדה, עם היתרונות והמגבלות שיש בצורת קיום זו.

לסיום: רבות מאוד ניתן עוד לכתוב ולומר על הקרמה. כמויות אדירות של דיו ומספר עצום של מילים ניתן לשפוך ולהקליד, ולעולם לא נוכל לדעת את כל מבואותיה ומוצאותיה של הקרמה עד שיום אחד נהפוך בעצמנו מבודהה שבכוח לבודהה שבפועל; הבודהה עצמו אמר שקרמה היא אחד מן הדברים שעלולים להטריף את דעתו של אדם עליו אם ירצה לדעת אותה עד תומה. מספיק לנו, אמר, שנדע שהיא אכן פועלת ושנבין את עקרונותיה הבסיסיים.״

עוד על הקרמה – שיחת הדהרמה הקטנה שלי ב״דהרמה אחת שבילים רבים״:

http://www.buddhism-israel.org/library/760

מודעות פרסומת
להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

דפי הדהרמה של שלמה שנטידווה

את הבודהיזם שלי, אני אוהב אותנטי (שלמה ש. שפרינגר :-) )

http://kerenarbel.com/

את הבודהיזם שלי, אני אוהב אותנטי (שלמה ש. שפרינגר :-) )

Bendowa.Net

הבלוג הזה מכיל טקסטים המתארים את החוויות והתובנות שלי כמתרגל זן כמו גם תרגומים לטקסטים בודהיסטים שונים תוך התמקדות בטקסטים השייכים למסורת הזן

רשימות מן הארץ הטהורה -sukhavati

ཨོཾ་མ་ཎི་པདྨེ་ཧཱུྃ

%d בלוגרים אהבו את זה: