דילוג לתוכן

תמצית שיעור הצ׳אן של יום השבת ה-24 באוקטובר 2015, אודות הקרמה – המשך

ינואר 8, 2016

״חברות יקרות וחברים יקרים 🙂

השיעור האחרון היה בשבילי מהנה במיוחד, וזאת מכמה סיבות: הראשונה, משום שהתלמידה הקבועה שמגיעה אליי עושה זאת כבר חודשיים וחצי בהתמדה. אין הדבר מובן מאליו כלל או כלל, שאנשים יעשו את המאמץ להגיע ולשמוע שיעור של הדהרמה. הבודהה מלמד אותנו שהדהרמה היא מעודנת וקשה להבנה, ודבר זה הוא נכון עד מאוד. רבים מן האנשים חושבים שהם מבינים את תורתו של הבודהה, בעוד שלמעשה הם כמעט ואינם מבינים אותה כלל. הם מצטטים את דבריו ועושים בהם כבתוך שלהם, או לחילופין אינם מכירים את היקפם ועומקם של שיעוריו, ולכן הם ממהרים להסיק מסקנות שגויות אותן הם מציגים כ*דבריו* של הבודהה. כמו כן המורים שבאו אחרי הבודהה מלמדים אותנו עד כמה נדירה היא הדהרמה, ועד כמה נדיר הוא המקרה שמישהו ירצה לעשות את המאמץ, קטן ככל שיהיה, ועל אחת כמה וכמה גדול ככל שיהיה, ללמוד אותה. לכן כשמגיע מישהו להקשיב ולנסות להבין את הדהרמה, לא רק שמאורע זה בעצמו נדיר, אלא בוודאי שהוא בעצמו מהווה סיבה לשמחה גדולה. לאור דבריי אלו האחרונים, אני מספר ששני האנשים שעשו את דרכם אליי מת׳׳א נאלצו לעבור תלאות שונות במסעם, ואף-על-פי-כן הם הגיעו. הגעתם של כל האנשים הטובים הללו לביתי כדי לשמוע את הדהרמה – היא הסיבה הראשונה לשמחתי המיוחדת באותה השבת.

סיבה שניה להנאתי המיוחדת באותו השיעור נעוצה בי עצמי. פשוט שפעתי כמו מבוע של מים ותכני השיעור זרמו ממני בשטף גדול ללא מאמץ כלל. אני מציין זאת משום שרבות היו הפעמים בשנתיים האחרונות בהן חשתי שהדברים יצאו ממני בקושי רב למדי, ובמיוחד קשה הייתה לי ההרגשה שדבריי אינם בהירים במיוחד ואולי גם אינם עקביים דיים. בכל אופן כל הקשיים הללו לא הופיעו כלל בשיעור האחרון, ועל-כן הרגשתי הפשוטה והמיידית היא פשוט של שמחה וקלילות 🙂

לאחר הקדמה מעט ארוכה זו, להלן עיקרי השיעור עצמו:

הנושא הוא המשכו של השיעור הקודם – דהיינו הקרמה. הסברתי שאנחנו לומדים את הדברים לפי שיעורו של הענן-הריק, שניסח אותו כ-׳ארבעת התנאים החיוניים לאימון (בצ׳אן)׳ והם: 1. אמון בתקפותה של הקרמה (מה שדנו בו בשיעור הקודם, אנחנו דנים בו בשיעור הנוכחי ונמשיך לדון בו בשיעורים הקרובים); 2. שמירה קפדנית של כללי המוסר והאתיקה; 3. אמון ואמונה בדהרמה שלימד הבודהה ובבודהה כמורה; 4. בחירת שיטת אימון מדיטטיבית ודבקות בה. לכל אחד מן התנאים הללו יוקדשו שיעורים משל עצמם, אבל בנתיים אנחנו ממשיכים את השיעור על הקרמה, אודותיה רציתי לדבר מכמה זוויות נוספות אחרות ושונות. לשם כך השתמשתי בשיעוריו של בודהידהרמה, הפטריארכך הראשון של הצ׳אן בסין, אולם כנהוג כשמציגים שיעורים של מורה מסוים, מקדימים במעט דברים עליו:

מי היה בודהידהרמה? בסין הוא הפטריארך הראשון של הצ׳אן. לא רבים יודעים ששושלת זו, עפ׳׳י ההיסטוריוגרפיה של מסורת הצ׳אן עצמה, התחילה בהודו כבר בימיו של שקיהמוני-בודהה עצמו, הבודהה ההיסטורי של תקופתנו. הוא מסר למהאקאשיפה את ׳עין הדהרמה האמיתית׳, את תודעת התעוררות, ובכך הפך אותו לפטריארך הראשון של הצ׳אן. מהאקאשיפה מסר את ׳עין הדהרמה האמיתית׳ לאננדה, אננדה מסר את ׳עין הדהרמה האמיתית׳ לתלמידו וכך תודעת ההתעוררות עברה לעוד 26 פטריארכים מדור לדור במשך כ-1000 שנים עד שקיבל אותה בודהידהרמה שהיה לפטריארך ה-28 של הצ׳אן בהודו. כשבודהידהרמה הגיע לסין הוא הפך לראשון בשושלת של ששה פטריארכים שהאחרון שבהם היה הואי-ננג.

מופלאות קורותיו של בודהידהרמה; מסופר עליו שהגיע למנזר שאולין, וישב במערה סמוכה 9 שנים כשהוא מתבונן בקיר; שכדי להתגבר על השינה שתקפה אותו תלש את עפעפיו, ואלה נשרו על האדמה והפכו לשיחים של תה. שרגליו ניתקו ממנו עקב ישיבתו הממושכת. שהפך לאבי אומנויות הלחימה של סין, וכשהיה בן 150 שנים נרצח. 3 שנים לאחר מותו ראה אותו שגריר מדינת וֵי הולך מערבה כשהוא אוחז בשרוכיה של נעל אחת. כששאל את בודהידהרמה לאן הוא הולך, הלה ענה לו שהוא חוזר לביתו, וכששאל השגריר מדוע הוא אוחז בנעל אחת בודהידהרמה ענה שאת התשובה יקבל במנזר שאולין, אבל שלא יספר לאף אחד שהוא ראה אותו בחיים כי יקרה לו אסון. האיש כמובן לא יכול היה להתאפק וסיפר על הפגישה לקיסר, שכלא אותו באשמה של הפצת שקר. בכל זאת ביררו את העניין עם נזירי שאולין, והם אכן אישרו את דבר מותו של בודהידהרמה. בכל זאת החליטו לחפור את קברו של בודהידהרמה, ואכן גילו שנותרה שם נעל אחת בלבד.

זהו בקצרה מאוד, סיפורו של בודהידהרמה. שיעוריו עצמם נקראים ׳2 הכניסות ו-4 האימונים׳. ארבעת האימונים מתייחסים לכניסה השניה ואני מסביר. אבל קודם כל שתי הכניסות:

1. הכניסה דרך העיקרון: בתמצות, מדובר על הגשמת ההתעוררות (ההארה) באמצעות הבנה של הדהרמה ותרגול מדיטטיבי.

2. הכניסה דרך ארבעת האימונים הם:

2.1. קבלת הגמול על עוינות.

2.2. קבלה של הנסיבות.

2.3. המנעות מהשתוקקות (או מן המצב בו התודעה אינה מפסיקה לחפש ולנהות אחרי דבר מה כזה או אחר).

2.4. אימון בתואם עם הדהרמה.

שני תתי-הסעיפים הראשונים מתייחסים לקרמה. בנקודה זו בערך הסתיים באופן רשמי השיעור הנוכחי, וישבנו במדיטציה 15 דקות.

עוד על הקרמה עפ׳׳י שני תתי-הסעיפים הראשונים של הכניסה השנייה – בשיעורים הבאים.

המשך ערב נעים שיהיה לכולכם״ ❤ 😀

2 תגובות
  1. כתבתי אליך עכשיו 🙂

    אהבתי

  2. amit permalink

    שלמה שלום.
    איך אפשר לכתוב לך במייל בפרטיות?
    תוכל לצרף כתובת מייל?

    תודה

    אהבתי

כתיבת תגובה

דפי הדהרמה של שלמה שנטידווה

את הבודהיזם שלי, אני אוהב אותנטי (שלמה ש. שפרינגר :-) )

האתר של קרן ארבל

את הבודהיזם שלי, אני אוהב אותנטי (שלמה ש. שפרינגר :-) )