Skip to content

תמצית שיעור הצ׳אן של יום השבת ה-31 באוקטובר 2015, אודות הקרמה – המשך

אפריל 8, 2016

חברות וחברים יקרות ויקרים,

בשבת שעברה המשכנו לדבר על הקרמה, בהתאם למתווה של המורה וחכם הצ׳אן הענק הענן הריק. לא עפ׳׳י הסבריו שלו דווקא, אלא עפ׳׳י הסבריו של בודהידהרמה, פטריארך הצ׳אן הראשון בסין. כדי להכניס לעיניינים את אלה שלא עקבו אחריי עד כה, רק תזכורת קטנה: הענן הריק מדבר על 4 תנאים חיוניים לאימון בצ׳אן והם: 1. אמון בתקפותו של חוק הסיבה והתוצאה, דהיינו – הקרמה; 2. שמירה קפדנית על כללי המוסר והאתיקה; 3. אמון ואמונה בדהרמה, התורה שהבודהה לימד, ובבודהה עצמו כמורה הדהרמה; 4. בחירת שיטת תרגול מדיטטיבית ודבקות בה. אנחנו עדיין מדברים על התנאי החיוני הראשון, אמון בכך שהקרמה אכן פועלת, ואני מסביר את הדברים לפי שיעוריו של בודהידהרמה אשר כינה אותם ״שתי הכניסות ו-4 התרגולים״. שני התרגולים הראשונים מתוך הארבעה מתייחסים לקרמה והם: קבלת הגמול על עוינות וקבלה של הנסיבות. בשיעור הזה דיברנו על קבלת הגמול על עוינות. מהי קבלת הגמול על עוינות? אם זכור לכם כשהתחלתי להסביר את עיקרי הקוסמולוגיה הבודהיסטית, אמרתי שכל הישויות, או היצורים החיים, הינם למעשה זרמים של תודעות מזמן ללא התחלה ועד זמן ללא סוף; שהם כל הזמן לובשים צורה ופושטים צורה בסוגים של שונים קיום בתהליך המכונה ״לידה מחדש״ והידוע יותר כ״גלגול נשמות״ (כאן חשוב להדגיש שאין מדובר בגלגול נשמות כפי ההבנה הפופולארית של רעיון זה. דומה, אבל שונה 🙂 ). כל ישות חיה צוברת במהלך חייה מזמן ללא התחלה ועד המצב, הזמן והמקום בו היא נמצאת בכל רגע נתון פוטנציאלים חיוביים ופוטנציאלים שליליים, אשר מגשימים את עצמם בהתאם להם. כך ישות חיה, בהיותה אדם, ואני בכוונה מדבר כרגע במיוחד על צורת הקיום האנושית, כי הדהרמה נועדה קודם כל לאנשים, נושאת סוגים שונים של סבל וכאב הנגרמים לה בידי יצורים חיים אחרים, אנושיים ושאינם אנושיים. באופן רגיל, אנחנו לא רק תולים באופן מוחלט את אושרנו ושמחותינו בנסיבות חיינו החיצוניות (כלומר – ״אם היה לי כך וכך״ או ״אם הייתי כזה וכזה״ או ״אם רק המצב היה אחרת…״ וכו׳), אלא גם את סבלותינו אנחנו תולים באופן מוחלט בנסיבות חיינו החיצוניות (כלומר – ״אם רק היו מפסיקים לפגוע בי, לחמוס את רכושי, לקנא בי, לנקום בי, לרמות אותי״ וכו׳). פה, בנקודה זו, השיעור של בודהידהרמה מורה לנו להתחיל לשנות לחלוטין את עמדתינו המנטלית והרגשית: אנחנו נפגעים, משום שבזמן זה או אחר אנחנו פגענו. אין לנו את מי להאשים, אלא רק לקחת אחריות על פעולותינו. נעזוב כרגע את השאלה של חיים קודמים וחיים הבאים, וננסה להתמקד ביישום המעשי של תפישה זו של הזחת כובד המשקל שאנחנו מייחסים לאירועים השליליים שפוקדים אותנו, מן האחר אלינו עצמנו. זוהי עמדה מנטלית ורגשית אחרת לגמרי מזו שאנחנו רגילים בה, שבה אנחנו תמיד תולים את האחריות לכל הרע שקורה לנו בכל מה שמבחוץ לנו; זהו שיעור של פיתוח סבלנות וסובלנות, של המנעות, או לפחות של כוונה להמנע, מלהשיב לאחרים כגמולם ולנקום בהם. הסיבה שעומדת מאחורי השיעור הזה היא לא רק מוסרית גרידא, אלא גם תודעתית: איננו יכולים להשיג את ההתעוררות כל עוד תודעתנו ממשיכה להיות מעורבת, כבולה ופונה באופן תדיר לאחור אל זיכרון של מה שעשו לנו; זה בכלל לא משנה כלל כמה הצדק עימנו ועד כמה האחר באמת אשם. במילים אחרות, אולי פשוטות יותר: על תלמיד הדהרמה (כאן אני מתכוון למישהו או למישהי שמתרגלים מדיטציה ומיישמים את הדהרמה על שיעוריה השונים באופן מעשי), לאפשר לתודעתו להיות נקייה ומשוחררת מכל מה שכובל אותה, ומעגל זה של היזון חוזר הדדי של השבת-גמול ונקמנות הוא תמיד זיהום וכבל שיש לעשות את המאמץ לנטוש אותו כדי שהתודעה תוכל להמריא ולנסוק באופן חופשי לחלוטין אל השחרור וההתעוררות. בשיעור הבא נדבר על קבלה של הנסיבות, ובכך נסגור את הסבב הנוכחי של השיעורים אודות הקרמה. יהיו כמובן סבבים נוספים, שכן הדהרמה תמיד חוזרת שוב ושוב על עיקרי שיעוריה באופנים שונים ומהיבטים שונים, אבל לאחר שנסיים את הסבב הנוכחי נמשיך אל התנאי החיוני השני לאימון בצ׳אן עפ׳׳י הענק הריק, והוא הקפדה על שמירת כללי המוסר והאתיקה. מי שבמקרה עוקב אחרי שיעורי הצ׳אן שלי, יזכור בוודאי שכבר דיברתי על מוסר ואתיקה, ובקרוב נדבר אודותם שוב.

מי ייתן ושיעור זה יהיה לטובת, תועלת ורווחת הרבים ❤ 🙂

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

דפי הדהרמה של שלמה שנטידווה

את הבודהיזם שלי, אני אוהב אותנטי (שלמה ש. שפרינגר :-) )

http://kerenarbel.com/

את הבודהיזם שלי, אני אוהב אותנטי (שלמה ש. שפרינגר :-) )

Bendowa.Net

הבלוג הזה מכיל טקסטים המתארים את החוויות והתובנות שלי כמתרגל זן כמו גם תרגומים לטקסטים בודהיסטים שונים תוך התמקדות בטקסטים השייכים למסורת הזן

רשימות מן הארץ הטהורה -sukhavati

ཨོཾ་མ་ཎི་པདྨེ་ཧཱུྃ

%d בלוגרים אהבו את זה: