Skip to content

השיעור של החלל והאבק או המארח והאורח בצ'אן-בודהיזם

יוני 9, 2016

באסופת שיעורי הצ'אן שנקראת הדרשות ומילות הדהרמה של הענן הריק בתת פרק של הפרק הראשון שנקרא איך להתחיל את האימון: ההבחנה בין מארח ואורח מסביר חכם ומורה הצ'אן הענק הענן הריק שהאימון במדיטציה של הצ'אן מתחיל באבחנה יסודית בין שני היבטים יסודיים של התודעה הנקראים 'מארח' ו'אורח' או 'חלל' ו'אבק', ומקורה של האבחנה הזו נמצא בסוטרה (דרשה) שנקראת סוּרַנגַמָה (Surangama Sutra). כך אומר הענן הריק כשהוא משלב בדבריו ציטוט של הקטע הרלוונטי מתוך הסורנגמה (התרגום מהמקור באנגלית שלי, וכך גם ההערות שבסוגריים אלא אם ציינתי אחרת):

     איך מתחילים באימון: האבחנה בין אורח למארח:

איך יש להתחיל באימון הצ'אן? באסיפת הסוּרָנגָמַה אָגְ'נַטַקוּנְדִינְיָה האציל מזכיר את שתי המילים `אבק זר` וכאן בדיוק אנחנו צריכים להתחיל את האימון. הוא אמר: 'למשל, נוסע מגיע לאכסניה וירצה להעביר בה את הלילה או לאכול. מיד לאחר שסיים את שרצה לעשות הוא אורז את חפציו וממשיך במסעו, כיוון שאין לו זמן להשתהות עוד. באשר למארח (של האכסניה – כך במקור), אין לו מקום אחר ללכת אליו. המסקנה שלי שזה שאינו נשאר הוא האורח ואותו אחד שכן נשאר הוא המארח. לכן מה שאינו נשאר הוא זר. ושוב, כשהשמיים בהירים, השמש עולה ואורה נכנס אל הבית דרך הפתח, אפשר לראות את האבק נע באלומת האור, ואילו המרחב הריק אינו נע. לכן מה שאינו נע הוא החלל, ומה שנע הוא האבק.'

אבק זר הוא תיאור של מחשבות השווא, והחלל מתאר את הטבע עצמו (או טבע העצמי), שהוא המארח הקבוע שאינו עוקב אחרי האורח בבואו ובעזיבתו. כל אלה מתארים את הטבע עצמו (או טבע העצמי) שהינו נצחי (אינו נע) ואינו עוקב אחרי מחשבות השווא המופיעות ונעלמות בפתאומיות. לכן נאמר: 'אם לא מתחשבים בדברים (כלומר אם אנחנו לא מאפשרים לדברים להסיח את דעתנו ולהפריע לנו, ונשארים ממוקדים באימון שלנו), לא נחוש בשום אי נוחות גם אם נהיה מוקפים בכל הדברים.' באבק שנע מעצמו ואינו מפריע לחלל אשר הינו בבירור חסר תנועה, הכוונה היא שמחשבות השווא אשר מופיעות ונעלמות מעצמן אינן מעכבות את הטבע עצמו שאינו ניתן לשינוי בככותו (סנסקריט: Bhutatathata). זוהי משמעותה של האמירה: 'אם התודעה אינה עולה (נעה בתגובה לדברים), כל הדברים הינם חסרי פגם.'

משמעות המילה שלמעלה 'זר' היא גסה וזו של 'אבק' היא מעודנת. על המתחילים להבין בבירור את ההבדל בין 'מארח' ל'אורח' וכך לא 'ייסחפו להם' אחר מחשבות שווא. כשיתקדמו הלאה, 'חלל' ו'אבק' יהיו ברורים להם ולא תיגרם להם שום אי נוחות בגלל מחשבות שווא. נאמר: 'כשמזהים מחשבות שווא, לא יגרם שום נזק.' אם תחקרו את כל העניינים הללו בתשומת-לב ותבינו אותם, יותר ממחצית מה שהאימון מכוון אליו יהיה די ברור לכם.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

דפי הדהרמה של שלמה שנטידווה

את הבודהיזם שלי, אני אוהב אותנטי (שלמה ש. שפרינגר :-) )

http://kerenarbel.com/

את הבודהיזם שלי, אני אוהב אותנטי (שלמה ש. שפרינגר :-) )

Bendowa.Net

הבלוג הזה מכיל טקסטים המתארים את החוויות והתובנות שלי כמתרגל זן כמו גם תרגומים לטקסטים בודהיסטים שונים תוך התמקדות בטקסטים השייכים למסורת הזן

רשימות מן הארץ הטהורה -sukhavati

ཨོཾ་མ་ཎི་པདྨེ་ཧཱུྃ

%d בלוגרים אהבו את זה: