Skip to content

על החשיבות העצומה של לימוד הדהרמה יחד עם האימון במדיטציה

דצמבר 4, 2016

רשומה זו מוקדשת לנושא לא כל-כך אהוד בין רבים מאלה הרואים בעצמם תלמידי בודהיזם ודהרמה, והוא אודות הצורך בעיון ובלימוד של שיעוריהם של הבודהה ושל המורים ממשיכי דרכו במסורות הבודהיסטיות השונות. ישנן כמה סיבות למצב זה, ואני חושב שראש וראשונה להן היא שאנשים אינם רואים בבודהיזם, או ליתר דיוק בדהרמה שלימד הבודהה, משהו שממש קשור לעצם קיומם וחייהם, כמו למשל שהם רואים במקצוע או משלח-יד שמפרנסים אותם. סיבה נוספת היא, שלרוב תלמידי הדהרמה אין באמת אמון ביכולת שלה לשנות אותם ואת חייהם לטובה באופן עמוק ומהותי, ולכן היא תמיד נשארת בשבילם מעין תחביב חביב, משהו שלא באמת יש או כדאי להשקיע בו מאמץ, טורח ויגיעה. אחרי הכל, כל-כך הרבה דברים בחיים דורשים מאמץ טורח ויגיעה. מדוע אם כן, שגם הדהרמה תהפוך לעוד משהו כזה? סיבה אחרת היא, שכשאנשים באמת מתחילים להבין מה נדרש מהם כדי להשיג את יתרונותיה של הדהרמה, הם נסוגים. בכנות, רובנו לא רוצים להשתנות, ובייחוד עם השינוי דורש מאיתנו כנות-עצמית באשר לפגמינו מחד, התנגדות לדפוסי התנהגויותינו השליליים וויתורים עליהם מצד שני, ואימון וטיפוח של תהליכים רגשיים ושכליים חיוביים מצד שלישי. ובכן, תהא הסיבה אשר תהא, אם אינכם באמת רואים בדהרמה כוח אמיתי שיכול באופן עמוק ומהותי לשנות אתכם ואת חייכם לטובה, זהו המקום בו אתם מוזמנים בחום להפסיק לקרוא רשומה זו ולעבור למשהו מעניין בהרבה כמו לאיזושהי סדרת-טלוויזיה של מתח והרפתקאות, רכילות על סלבריטאים, למוסיקה, להרפתקאת פלייסטיישן, Xbox וכד'. אולם אם בודהיזם באמת ובתמים מעניין אתכם, אתם יותר ממוזמנים בשמחה, להמשיך ולקרוא את דבריי כאן על הצורך – ובזכות – העיון והלימוד של הדהרמה.

בצורך ובזכות לימוד הדהרמה אני אומר, ולא בזכות הלמדנות גרידא. למידה של הדהרמה באופן עיוני בלבד, הגם שיש בכך עונג וסיפוק כלשהם ואולי אף תועלת מסוג כלשהו, זוהי אינה מטרתה של הדהרמה. מהן מטרותיה של הדהרמה? שחרור מסבל והתעוררות. שחרור מאיזה סבל? שחרור מכל סוגי הסבל הרגשיים והשכליים. התעוררות למה? התעוררות אל המציאות על כל רבדיה מלפני ומלפנים, פנימה והחוצה ובכל כיוון, החל מתהליכיה הקטנים והמעודנים ביותר ועד לתהליכיה הגדולים והגסים ביותר, מן התהליכים הפשוטים ביותר ועד לתהליכים המורכבים ביותר, וכתוצאה מן התעוררות ראייה-חודרת שרואה את כל אלה באופן ישיר, בלתי-אמצעי ונוכח לחלוטין.

מהי הדהרמה שבה יש לעיין ואותה יש ללמוד? הדהרמה היא גוף הידע שמתאר את סך כל התהליכים המהווים את התודעה שלנו כפי שהיא במצבה הלא-ער, ואת אותם תהליכי תודעה שיש להשתמש בהם, לאמן, לטפח, ולהעצים אותם כדי שיוכלו להפוך לנתיבים אל השחרור וההתעוררות, ובכך לחולל בה שינוי והתמרה שיתגשמו בשחרור וההתעוררות.

במקומות שונים בדרשותיהם של הבודהה והמורים ממשיכי דרכו, לימוד הדהרמה והאימון בה מדומים לטיפוח של חלקת אדמה כגינה או כשטח לגידולי חקלאות. הייתי רוצה להוסיף כמה חידודים משלי לדימוי זה, כשאני מסביר את הקשרים ההדדיים בין תרגול המדיטציה ולימוד הדהרמה, ואיך הם פועלים זה לצד זה יחדיו: בהתחלה, לימוד הדהרמה הוא הכנת קרקע התודעה לזריעה וטיפוח של זרעי השחרור וההתעוררות, באמצעות סיקול אבנים, עקירה חוזרת ונשנית של העשבים השוטים של רעיונות-שווא, השקפות שגויות ורגשות שליליים, והכנת ערוגות תהליכי התודעה; במקביל, המדיטציה היא תיחוח, הרטבה, וחפירת גומות בקרקע התודעה שבהם אפשר לזרוע ולשתול את זרעי השחרור וההתעוררות שהם השקפה-נכונה, כוונה/החלטה- נכונה, דיבור-נכון, פעולה-נכונה, פרנסה-נכונה ומאמץ-נכון (האיברים הראשון, השני, השלישי, הרביעי, החמישי והששי בהתאמה בדרך שמונת האיברים). בהמשך, לימוד מעמיק יותר של הדהרמה כגון השיעורים של 12 הקשרים של ההתהוות המותנית ו-37 הגורמים של ההתעוררות הוא זריעה ושתילה של זרעי ושתילי השחרור וההתעוררות, ובתרגול המדיטציה מאמץ-נכון, תשומת-לב/מודעות-נכונה וריכוז-נכון (איברים ששי, שביעי ושמיני בהתאמה בדרך שמונת-האיברים) הם השקייה, דישון וטיפוח של אותם זרעים ושתילים.

מזווית אחרת ובצורה פשוטה יותר, לימוד הדהרמה יחד עם תרגול המדיטציה במקביל, מתייחסים לשני היבטים יסודיים של התודעה שהם: 1. ההיבט הדיסקורסיבי, שהוא מכלול כל התהליכים השכליים והרגשיים לרובדיהם, גווניהם וזרמיהם השונים; 2. ההיבט של המודעות הנוכחת והריקה של התודעה. בפשטות, לימוד הדהרמה הוא הבניית תהליכים דיסקורסיביים חיוביים וטיהור התודעה מתהליכים דיסקורסיביים שליליים ע"י החלשתם עד להכחדתם המוחלטת; תרגול המדיטציה הוא ייצוב, חיזוק, הזנה וטיפוח של תהליכים דיסקורסיבים חיוביים אלה, יחד עם ראייה-חודרת מתמידה אל תוך מקורם של כל התהליכים הללו – שליליים וחיוביים כאחד, דהיינו אל תוך המודעות הנוכחת והריקה, וכתוצאה מכך, ראיית טבעם האמיתי של סך כל התופעות כולן (למעט יוצאת מן הכלל אחת שהיא הנירוואנה) כארעיות, כמקור של סבל וכנעדרות כל עצמיות קבועה ובלתי-מותנית (כלומר כל התופעות תלויות ומותנות הדדית זו בזו), והשגת האפקט המשחרר שיש בראייה זו, שהוא הנירוואנה.

בשונה ממנהגי הרגיל להגן בלהט על דבריי מפני טיעוניהם של המקטרגים שאת קולם אני כבר שומע עד לכאן, פה לא אעשה זאת. מי שדבריי עושים לו שכל ויחד עם זאת מדברים אל לבו, יפיק תועלת מהם ודייני בכך; מי שחושב ומרגיש אחרת, שיבושם לו/לה בהמשך דרכם הנוכחית ושיהיה להם בהצלחה!

מודעות פרסומת

From → כללי, ראשי

להגיב

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

דפי הדהרמה של שלמה שנטידווה

את הבודהיזם שלי, אני אוהב אותנטי (שלמה ש. שפרינגר :-) )

http://kerenarbel.com/

את הבודהיזם שלי, אני אוהב אותנטי (שלמה ש. שפרינגר :-) )

Bendowa.Net

הבלוג הזה מכיל טקסטים המתארים את החוויות והתובנות שלי כמתרגל זן כמו גם תרגומים לטקסטים בודהיסטים שונים תוך התמקדות בטקסטים השייכים למסורת הזן

רשימות מן הארץ הטהורה -sukhavati

ཨོཾ་མ་ཎི་པདྨེ་ཧཱུྃ

%d בלוגרים אהבו את זה: