האמת היחסית והאמת המוחלטת בבודהיזם
אחד השיעורים הבודהיסטיים המפוספסים ביותר הוא השיעור אודות האמת היחסית והאמת המוחלטת. מהם האמת היחסית והאמת המוחלטת? אלה הם שני היבטים של המציאות שמתקיימים יחד בדיוק כשני צידיו של אותו המטבע.
מנקודת מבטה של התודעה, אלה הם שני מצבים שלה: האחד הוא מצב תודעה שאינו ער ומוגשם (לא מואר), ומצב התודעה השני הוא ער ומוגשם (מואר). כלומר, תודעה שאינה ערה ומוגשמת רואה את המציאות אך ורק מן ההיבט של האמת היחסית; לעומתה תודעה שהיא ערה ומוגשמת, רואה את המציאות משני היבטיה, זו של האמת היחסית וזו של האמת המוחלטת.
במצבה המוגשם והער (המואר), התודעה רואה שכל התהליכים המהווים את מה שאנחנו מכנים בשם הכולל ״מציאות״, הם ריקים מכל עצמיות בלתי מותנית וקבועה. לכן כל הצמדות וכל זוגות הניגודים לא מתקיימים בה. מנקודת מבטה של התודעה שאינה ערה ומוגשמת (כלומר אינה מוארת), תוקפם של עצמיות מובחנת ונפרדת, הצמדויות וכל זוגות הניגודים – שריר וממשי.
איך אדם יודע מתי הוא באמת רואה את המציאות בהיבט המוחלט שלה? כשהוא מתבונן אל תוך תודעתו ורואה שכל רגש ומחשבה שליליים שככו לחלוטין, כשכל העדפה שככה לחלוטין, כשהוא שליו ושווה-נפש באופן מוחלט כל הזמן וכלפי הכל, כשהוא מלא בחמלה ושמחה שאינן מותנות בדבר וכשהוא פועל מתוך חוכמה שרואה את המציאות נכוחה לגמרי, או-אז אדם יודע שמן ההיבט של האמת המוחלטת כל ההבחנות נפלו והכל הוא ״בטעם אחד״, כמו שאומרים חכמי הדזוגצ׳ן והמהאמודרא. אולם מן ההיבט של האמת היחסית, עדיין כל היצורים החיים סובלים ולכן הפעולה למען רווחתם ושמחתם היא מתמדת ואינסופית.
רוב סיפורי הזן שהגיעו עד אלינו מציגים את התעוררותם והגשמתם של גיבוריהם. לכן התיאורים הנמסרים בהם הם כמעט תמיד מן ההיבט של האמת המוחלטת. אולם אם מישהו זכה להקשיב לשיעוריהם של מורי זן אותנטיים, יודע שכשהם מדריכים את תלמידיהם, הם עושים זאת גם מן ההיבט של האמת היחסית לה הם מעניקים כובד משקל לא פחות מזה שהם מעניקים לאמת המוחלטת. לכן כל מי שמדבר כאילו השיג את האמת המוחלטת בעוד שעדיין עולים בו רגשות ומחשבות שליליים כגון כעס, עוינות, קנאה, חמדנות וכן הלאה, הרי שהוא לא יותר משרלטן המשקר את עצמו וגונב את דעתם של אחרים. לכן, לכל אלה החפצים בשחרור מסבל ובהתעוררות כמו שהתכוונו אליהם הבודהה והמורים האותנטיים ממשיכי דרכו במסורות הבודהיסטיות השונות, אמליץ בחום להיות כנים עם עצמם ולא לשקר אחרים.
"הצמדות וכל זוגות הניגודים לא מתקיימים בה".
האם תאור של ניגוד שני מצבי התודעה לא מראה שהמאמר נכתב במצב תודעה לא ער (לא מואר)?
אהבתיאהבתי
עניין מורכב להסביר. אתחיל בכך שבשינה ארוכה ישנן יקיצות קצרות של הרף עין של התעוררות. הבלחות.
כמו כן איננו ישנים באופן מוחלט, כך שעל-פי המידע שנמסר לנו מן הבודהה ומן המורים שבאו אחריו יחד עם ההתנסויות המדיטטיביות שלנו המראות לנו בהבלחות את האמת המוחלטת, אנחנו יכולים לראות שכך הם פני הדברים.
אחרי הכל, אם נקלף את כל המילים ונישאר רק עם מילה אחת לה ניזקק כדי לתאר את החוויה שלנו ואת המראה אותו אנו רואים, המילה הזו תהיה לא אחרת מאשר "תהליכים". מה שזה לא יהיה, אלה הם תהליכים בלבד.
אהבתיאהבתי
ערות, אם דבריי לא היו ברורים דיים, כוללת את שתי האמיתות ואת כל הרבדים שביניהן.
אהבתיאהבתי