דילוג לתוכן

היצמדות – מאת אג'אהן ברהם (אג'אהן בְּרָהְמָהוַסמוֹ)

נובמבר 27, 2018

תרגום לעברית: שלמה ש. שפרינגר (אוּפָּאסַקָה שָאנטִיפָּארמִיטָא)
(ההערות בסוגריים והגרשיים הן שלי אלא אם צויין אחרת)

הקדמה

פלא-פלאים הוא שתלמידי הבודהיזם המערביים מצליחים במהירות כה רבה להשיג נון-אטצ'מנט ולהרגיש "משוחררים". במיוחד מה שהם משחררים את עצמם ממנו הוא אך ורק הבודהיזם שאותו גילו לא מזמן בחיפושם אחר משמעות לחייהם (או נכון יותר לומר – בחיפושם אחר סיפור טוב יותר שמספר מהי "משמעות החיים", במקום שיעניקו לעצמם אחת כזו). כך הם "משתחררים" ו"לא ניצמדים" לבודהיזם ולרעיונותיו, אבל ממשיכים להיצמד בחוזקה לכל דבר אחר וגם לאי-היצמדותם המדומה לבודהיזם. הם יאכלו 'תראש לכל מי שיהין ויעז לבקר את השקפותיהם והבנותיהם השגויות על הבודהיזם ורעיונותיו בטענות מופרכות כשהם מאשימים את המבקר ב"שיפוטיות" ו"היצמדויות". כמו בפתגם הידוע, הם גמל שלא רואה את הדבשת של עצמו. גרוע מכך, הם מבססים השקפות שגויות על הבנות חלקיות ושגויות של דברים שמעולם לא ביררו די צרכם, ושאותם למדו באופן מועט ובלתי מספק.

רבות מן הטעויות שלנו נעוצות במידע חלקי ו/או שגוי ובלימוד לקוי של התחום בו אנו מתעניינים. דבר זה נכון לגבי תחומים רבים ושונים ולא רק בתחום הבודהיזם; אנחנו לומדים מעט, מייצרים הרבה דעות והשקפות על סמך המעט שלמדנו, ועומדים על רגלינו האחוריות אם מישהו מעז לקרוא עליהן תיגר. ברשימה זו אג'האן ברהם מיידע אותנו במשמעויותיה המדוייקות של המילה בשפת פאלי "אוּפָּאדָאנָה". הוא מסביר לנו מהן האופאדנות שאותן יש לנטוש ומהן האופאדאנות שלהן נזדקק כדי ללכת בדרך אל השחרור וההתעוררות עד תומה, למי שכמובן מעוניין בכך. כל דבריו של אג'האן ברהם נסמכים כמובן על שיעוריו של המבורך בעצמו, הבודהה.

——————————————————————————————————————————

"היצמדות" – מאת אג'האן ברהם

תרגום לעברית: שלמה ש. שפרינגר (אוּפָּאסַקָה שָאנטִיפָּארמִיטָא)
(ההערות בסוגריים והגרשיים הן שלי אלא אם צויין אחרת)

קרוב לוודאי שהמונח הכי פחות מובן אצל תלמידים מערביים של בודהיזם הוא מה שמתורגם בדרך כלל כ"היצמדות".
יותר מדי אנשים הכניסו לעצמם לראש שאסור להם להיצמד לדבר. רבים הם הפסאודו-בודהיסטים מולכי-השולל המבקרים את אלה שחיים את חייהם עפ"י כללי המוסר והאתיקה שלימד הבודהה בכך שהם "ניצמדים" לכללים, ומשבחים התנהגות לא מוסרית כסימן של חוכמה עמוקה. בֶּעְע! ובמעגלים בודהיסטיים מסורתיים, אחרים זורעים פחד מפני תרגול של מדיטציה עמוקה בטענה המוטעית ש(בסופו של דבר) תהיה זו רק היצמדות לגְ'הָאנוֹת (מצבי תודעה מדיטטיביים גבוהים). כל זה כבר הלך רחוק מדי. אולי שיא הכזב היה כשרג'ניש (אושו) הצהיר "אני כל כך לא ניצמד, שאפילו לאי-היצמדות אני לא ניצמד". כך כלאחר-יד הוא פטר את עצמו מכל התנהגויותיו הקיצוניות והחריגות.

המילה בשפת פאלי בה אנו עוסקים היא אוּפָּאדָאנָה (upadana), ומשמעותה המילולית היא 'לקחת' (וגם: לתפוס, לאחוז, להיצמד או ללפות). באופן רגיל מפרשים את המילה כ'דלק' שמזין ומשמר תהליך, כמו (למשל) השמן במנורה שמשמש כדלק/אופאדאנה ללהבה. כמו כן המילה מתייחסת לטַנְהָא, צמא (מילה שמתורגמת לעברית כ"השתוקקות" ולאנגלית כ "craving", והיא הסיבה לסבל עפ"י האמת האצילה השנייה מבין ארבע האמיתות האצילות). למשל, השתוקקות היא זו שגורמת לנו להושיט יד אל ספל קפה טעים, ואופאדאנה היא לקיחת הספל ואחיזתו. אפילו אם נדמה לכם שתוכלו בקלות לשחרר ולהניח את הספל בחזרה, ולמרות שכף ידכם אינה מודבקת בחוזקה לספל, זוהי עדיין אופאדאנה. הלקיחה של הספל והאחיזה בו כבר התרחשו.

למזלנו, לא כל סוגי האופאדאנה הם "לא בודהיסטיים". הבודהה סיווג את האופאדאנות אך ורק לארבעה סוגים: 1. 'לקיחה' ואחיזה
ב- (או היצמדות ל-) חמשת החושים; 2. 'לקיחה' ואחיזה ב- (או היצמדות ל-) השקפות שגויות; 3. 'לקיחה' ואחיזה ב- (או היצמדות ל-) רעיון שאפשר להגשים את השחרור באמצעות טקסים שונים ו-4. 'לקיחה' ואחיזה ב- (או היצמדות ל-) 'אני', 'עצמי' ו'שלי'. ישנם עוד הרבה דברים אחרים שאפשר לקחת ולאחוז בהם או להיצמד אליהם, אבל הנקודה היא שרק ארבעת סוגי האופאדאנה האלו מובילים ללידה מחדש, להתהוות של קיום נוסף בעתיד ולסבל נוסף, ורק מארבע היאחזויות/היצמדויות אלה עלינו להימנע.

לכן לקיחת האימון בחמלה, לקיחת חמשת כללי המוסר והאתיקה (פנצ'ה-סילה) או לקיחת הכללים הנוספים של הנזירים או הנזירות ולקיחת תרגול המדיטציה, אינן פעילויות "לא-בודהיסטיות". הרפיית הידיים וההרתעה מהם כ"היאחזויות והיצמדויות" היא רמייה והולכת שולל. שמירה על חמשת כללי הסילה היא למעשה הרפייה ושחרור מן התשוקות הגסות כגון תאווה, חמדנות ואלימות. אימון בחמלה הוא הרפייה ושחרור מאגוצנטריות, ואימון במדיטציה הוא הרפייה ושחרור מהעבר, מהעתיד, ממחשבות ומעוד הרבה דברים אחרים.

השגת הג'האנה אינה אלא רק הרפייה ושחרור מחמשת החושים כדי לאפשר כניסה אל התודעה. נִיבָּאנָה היא ההרפייה והשחרור המוחלטים פעם אחת ולתמיד מחמדנות, שנאה/טינה ובורות/אשלייה שהם זרעי ההתהוות והלידה מחדש, והפריניבאנה (הנירוואנה שלאחר מות הגוף) היא הרפייה ושחרור מוחלטים מן הגוף והתודעה (חמשת המקבצים/מצרפים שהם: 1. גוף/צורה; 2. תחושות/הרגשות; 3. תפישה; 4. דפוסים מנטליים; 5. תודעה/הכרה). זוהי טעות לחשוב שמי מן השלבים הללו של הרפייה ושחרור הוא סוג של היאחזות והיצמדות.

הדרך היא כמו סולם: אוחזים בשלב שמעל ומשחררים את זה שמתחת כדי לטפס מעלה. כך מייד השלב שקודם לכן אחזנו בו הוא זה שכרגע אנחנו עומדים עליו. עכשיו זהו הזמן להרפות ולהשתחרר מהשלב הזה ולאחוז בשלב גבוה יותר, אם אנחנו רוצים להמשיך לטפס הלאה. אם התלמיד אף-פעם לא יאחז בדבר, הוא יישאר טיפש מן הבחינה הרוחנית.

לאלה שהם חסרי חוכמה, פעמים רבות הם יידמו הרפייה ושחרור כהיאחזויות או היצמדויות. למשל, ציפור העומדת בלילה על ענף של עץ נראית כאילו היא נאחזת בו בחוזקה, אולם למעשה היא הרפתה ושחררה לחלוטין, ונרדמה לגמרי. כשהציפור משחררת את השרירים סביב הטפרים, הם מתחילים להתרפות ונסגרים סביב הענף. ככל שהיא מרפה יותר, כך הטפרים נסגרים סביב הענף בחוזקה גדולה יותר. זוהי הסיבה מדוע לא תראו אף-פעם ציפור שנופלת מן הענף עליו היא נמצאת אפילו כשהיא ישנה. הדבר נראה כאילו היא נאחזת ונצמדת, אולם למעשה היא מרפה ומשחררת.

פעמים רבות הרפייה ושחרור מובילים לדממה. אינכם נעים מן המקום בו אתם נמצאים, וזוהי הסיבה מדוע נראה הדבר כהיאחזות או היצמדות. אז אל תיתנו לבודהיסטים בעלי כוונה טובה אבל עם הבנה שגויה לגמרי של אופאדאנה ושל היצמדות להרתיע אתכם ולרפות את ידיכם, אלא ללא פחד איחזו בכללים, באימון המדיטציה שלכם ובדרך אל השחרור וההתעוררות, שכן כל אלה יובילו אתכם בסופו של דבר אל הניבאנה.

קישור אל הרשימה של אג'אהן ברהם: http://www.dhammatalks.net/Books3/Ajahn_Brahm_Attachment.htm?fbclid=IwAR1zXtDG0GhJ7JjN_RA0RShvkwqd9S3ncLYrqNz1Dq4UOQjtV7R7Ga2r44s

להגיב

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s