Skip to content

"החופש להיות עם אבל להרגיש בלי" (על וויתור ופרישות באימון הדהרמה)

בשיח הבודהיסטי המערבי והישראלי, אנשים רוצים להיות חופשיים ובה בעת להמשיך להחזיק בהצמדויותיהם ותשוקותיהם. הם טוענים שלא צריך לוותר על שום דבר כי די בוויתור פנימי ואין צורך בוויתור חיצוני. הם רוצים ״להיות עם אבל להרגיש (כאילו הם) בלי״.

זוהי כמובן הולכת שולל והונאה עצמית.

במציאות הדברים לא עובדים ככה. האם יעלה על הדעת למשל, שאדם ייגמל לכאורה בפנימיותו מחיתוליו אבל ימשיך לעטוף בהם את איבריו התחתונים גם כשהפך מילד קטן לנער? האם יעלה על הדעת אדם שימשיך למצוץ בפיו מוצצים גם בבגרותו בטענה שהוא ״נגמל מהם בפנימיותו״?

אני חושש שלא. חופש רוחני אמיתי, היא התבגרותם של הרוח והנפש; היא השחרור המוחלט בחיצוניותינו ובפנימיותינו גם יחד מכל החיתולים והמוצצים הרגשיים והשכליים שאנחנו לא רוצים לוותר עליהם.

החופש הרוחני האמיתי, כך עפ״י הדהרמה שלימד הבודהה, הוא להיות בלי ולעולם לא להצטרך ולהיות תלוי ב״עם״.

מודעות פרסומת

התודעה האחת


"התודעה האחת"

(…) התודעה האחת הזו שלכם ושלי אינה בפנים, אינה בחוץ, וגם אינה בין שניהם. היא גם בפנים, גם בחוץ, וגם בין שניהם והיא כמו החלל שאינו משתנה וחובק את הכול.

~ מורה וחכם הצ'אן הענן הריק

על חובת השמירה של כללי המוסר והאתיקה כפי שלימד הבודהה באסכולת הצ'אן-בודהיזם מאת הענן הריק

הענן הריק על כללי המוסר והאתיקה בתרגול הצ'אן (מתוך דרשות ומילות הדהרמה
של הענן הריק בתרגום לאנגלית של לוּ קוּאָן יוּ. התרגום לעברית הוא שלי)

(שלושת התנאים הנוספים ללימוד ותרגול של צ'אן הם: 1. אמון איתן בחוק הקרמה; 3. אמון איתן בבודהה ובדהרמה שלימד; 4. בחירת שיטת אימון [טכניקת מדיטציה])

"באשר לתנאי השני ההכרחי לתרגול של הצ'אן, השמירה האדוקה על כללי המוסר והאתיקה כפי שלימד הבודהה, אומר לכם בכנות, שאין התפתחות רוחנית ללא מוסר וללא מילוי של חובתנו הרוחנית בשמירה עליהם."

חמשת המעכבים/המכשולים (5 nivaranas) המקשים על אדם את יישום הדהרמה ואת תרגול המדיטציה

הבודהה נהג למסור חלקים של שיעוריו כרשימות. הסיבה לכך היא שבזמנו היו משננים וזוכרים את הדברים וכמעט לא העלו על כתב שום דבר. רשימות מתומצתות קל ונוח לזכור, וזו הסיבה לצורת לימוד זו.
באשר לסדר של חמשת המעכבים, אני חושב, וזוהי הבנה שלי, שכיוון שממילא הבודהה היה חייב לסדר אותם אחד אחרי השני באופן כלשהו, הוא מנה אותם מן המעכב הגס והמיידי ביותר ועד למעכב הרחוק המעודן ביותר. למרות שבמציאות אין שום הכרח שזהו הסדר בו יעלו מעכבים אלה בתודעתנו, בדרך כלל המעכבים של השתוקקות חושית, עוינות או לאות ועצלות עולים די מהר ואילו המעכבים המעודנים יותר של חוסר מנוחה וספק בדרך עולים ככל שאנו מתקדמים יותר באימון הדהרמה שלנו. אבל בכל זאת כפי שכתבתי קודם לכן, בהחלט אין הכרח שהמעכבים יעלו דווקא בסדר בו הם נמנים.

חמשת המעכבים הם:

1. קַמָאצַ‘נדָה: השתוקקות חושית. מדובר בדרך כלל בהשתוקקות מינית, אולם גם בכל השתוקקות חושית שהיא: השתוקקות לשמוע מוסיקה נעימה, לראות סרט, לשחק משחק וידאו, לאכול, לאפשר לחתולים שלך לחבק אותך וכיו‘‘ב. בקיצור, השתוקקות לכל מה שמענג את החושים.

2. וְיָאפָּאדָה: עוינות/רצון להרע. כל המחשבות והרגשות של טינה, שנאה, מרירות, כוונה לפגוע וכד‘ נמצאים בקטגוריה הזו. גם כעס על עצמנו מסיבות שונות, התנגדויות ודחייה.

3. תְהִינָה-מִידְּהָה: לאות ועצלות. לאות וערפול של התודעה, כבדות של הגוף, חוסר חשק, דכדוך. כל אלה הם תהינה-מידהה.

4. אוּדַּצָּ‘ה-קוּקּוּצָּ‘ה: חוסר מנוחה, חרטה, דאגה.

5. וִיצִ‘יקִיצָּ‘א: ספק. הכוונה כאן היא בעיקר לספק בדהרמה שאותה אנחנו כבר לומדים ובה מתאמנים.

לכל אחד מן המעכבים הללו ניתנים בדרשות דימויים שונים המאפשרים לנו לחוש אותם בבהירות. סוג אחד של דימויים היא התודעה כמים שכל פעם משהו אחר מעכיר אותם. למשל: המעכב הראשון של ההשתוקקות החושית משול למים שנמזגו בהם צבעים רבים; המעכב השני של העוינות משול למים רותחים; המעכב השלישי של לאות ועצלות משול למים המכוסים באזוב ובטחב; המעכב הרביעי של חוסר מנוחה ודאגה משול למים שהרוח יוצרת בהם אדוות והמעכב החמישי של הספק משול למים דלוחים ובוציים.

מי ייתן והשיעור היפה הזה של הבודהה יהיה לטוב, לרווחה ולתועלת כל היצורים החיים 🙏🏻🌷🙏🏻💖🙏🏻

הגיג על המדיטציה

הגיג על תרגול המדיטציה:

הגישה שלנו למדיטציה היא חשובה לא פחות מתרגול המדיטציה עצמה. אם אנחנו מתייחסים למדיטציה כעוד מטלה ביום שנשים עליה וי, או אם נתייחס אליה כאל סוג של עונש, בוודאי שיקשה עלינו עד מאוד לתרגל אותה ובסופו של דבר נוותר. אם המחשבה שלנו, וסליחה אם אתקיל אתכם פה, שכדי לחמול על עצמנו כדאי שנוותר על תרגול המדיטציה, אז למה לנו מדיטציה בכלל?

לכן קודם כל מאוד חשוב שנבין למה אנחנו מתרגלים מדיטציה. שתהיה לנו הבנה בהירה וצלולה באשר ליעד שאנחנו מנסים להגשים באמצעותה.

מדיטציה בפשטות היא אימון התודעה. אימון התודעה במה? אימון התודעה בחופש. אנחנו מתאמנים בלהיות חופשיים, עד שהחופש יהיה נוכח בנו כל הזמן וללא מאמץ כלל. החופש לענייננו כאן הוא אינו החופש של "אני עושה מה שבא לי" אלא החופש "מ". חופש "מ"מה? חופש מהכל: חופש ממצבי רוח, חופש מרגשות שליליים, חופש ממחשבות שליליות, חופש ממשיכה ומדחייה, מאוהב ומשונא, מעכשיו בא לי כך ואח"כ בא לי אחרת. עכשיו, החופש הזה הוא לא רק היעדר, כלומר רק היעדר של כל מה שמניתי, אלא הוא גם תחושה ענקית ואדירה של שחרור, של הקלה ורווחה, של שמחה עצומה ושלווה עמוקה, של יציבות ואיתנות הרוח.

לכן, חמלה אמיתית כלפי עצמנו היא לא לוותר על תרגול המדיטציה אלא דווקא ההיפך: כן לתרגל אותה. גם כשלא בא לנו. גם כשאין לנו כוח. גם כשאנחנו מדוכדכים ומיואשים. וזה בכלל לא משנה לכמה זמן: רבע שעה, עשר דקות או אפילו חמש דקות. או אפילו לכל הפחות להזכיר לעצמנו שרצינו לתרגל מדיטציה ולהקדיש לכך חצי דקה של הרהור.

לפני שאנחנו מתיישבים למדיטציה כדאי שנזכיר לעצמנו את כל הדברים הללו ונמלא את לבנו שמחה. זהו הזמן המיוחד ביותר שיש לנו בכל היום: הזמן בו אנחנו מתאמנים ומתרגלים את השחרור המוחלט מסבל ואת ההתעוררות.

על השאלה האם הרצון וההשתוקקות להארה מנוגדים להארה או דווקא מסייעים לנו להגשים אותה

בוא נאמר ואנחנו לא מרגישים בטוב. אנחנו הולכים לרופא, והוא אכן מאשר שחלינו וגם מסביר לנו במה.

"תגיד דוקטור," אנחנו שואלים, "מה גרם למחלה?"
הדוקטור עונה: זה וזה גרם למחלה."
"יש סיכוי שנירפא מן המחלה?" אנחנו מקשים ושואלים.
"בוודאי," עונה הדוקטור "המחלה ניתנת לריפוי מוחלט וההחלמה תהיה שלמה!"
"ובכן, מה עלינו לעשות כדי להחלים?"
"אם תיקחו את התרופות הללו ותעשו את מה שצריך, כלומר תמנעו ממה שמזיק לכם ותטפחו את מה שמבריא אתכם," אומר הדוקטור "אזי תחלימו לגמרי ממחלתכם."

אני עכשיו שואל אתכם:

האם הרצון להחלים הופך אתכם לחולים יותר, או שמא הוא עשוי לקדם אתכם לקראת ריפוי והחלמה? ועוד שאלה: האם תמיד הדרך לריפוי והחלמה תהיה קלה, נעימה ונוחה, או שמא עלינו לשאת בקשיים בדרכנו להחלמה, במידה וישנם?

לכל מי שמעוניין בלימוד מעמיק של בודהיזם – מבחר מקורות אמינים ומעולים

לכל מי שמעוניין בלימוד רציני ומעמיק של בודהיזם, לא פוחד, חושב שהלימוד לא יעכב אלא יקדם אותו ומוכן לעשות את המאמץ הזה:

בעברית:
1. רופרט גת׳ין https://www.facebook.com/alternativot,
2. קרן ארבל http://taupress.tau.ac.il/index.php?cat=3&book=1090&nav=3
3. כל הספרים בהוצאה של עמותת ״ידידי הדהרמה״ https://www.dharma-friends.org.il/books/.

באנגלית:
בודהיזם מוקדם ותהרוואדה:
1. https://suttacentral.net/
2. http://www.accesstoinsight.org/
3. http://www.ancient-buddhist-texts.net/

מהאיאנה:
1. וג׳רהיאנה (בודהיזם טיבטי): https://studybuddhism.com/web/en/index.html
2. מהאיאנה כללי: http://www.huzheng.org/en/mtlee/
3. עוד מהאיאנה: http://www.cttbusa.org/sutratexts.asp
4. צ׳אן בודהיזם: http://www.chancenter.org/chanctr/ddp/channews.html

בהצלחה 🙂

דפי הדהרמה של שלמה שנטידווה

את הבודהיזם שלי, אני אוהב אותנטי (שלמה ש. שפרינגר :-) )

http://kerenarbel.com/

את הבודהיזם שלי, אני אוהב אותנטי (שלמה ש. שפרינגר :-) )

Bendowa.Net

הבלוג הזה מכיל טקסטים המתארים את החוויות והתובנות שלי כמתרגל זן כמו גם תרגומים לטקסטים בודהיסטים שונים תוך התמקדות בטקסטים השייכים למסורת הזן

רשימות מן הארץ הטהורה -sukhavati

ཨོཾ་མ་ཎི་པདྨེ་ཧཱུྃ

%d בלוגרים אהבו את זה: